SEKOLAH KEBANGSAAN
TEMA | KEKELUARGAAN | |
TAJUK | Kebun Datuk Saya | |
FOKUS UTAMA | Standard Kandungan | 4.1 | Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur. |
Standard Pembelajaran | 4.1.1 | Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian secara didik hibur. | |
FOKUS SAMPINGAN | Standard Kandungan | 1.5 | Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul. |
Standard Pembelajaran | 1.5.1 | Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal. |
OBJEKTIF | Pada akhir pengajaran, murid dapat: | |
i. menyebut seni kata lagu dengan sebutan yang betul dan jelas melalui nyanyian secara didik hibur. | ||
ii. menamakan haiwan-haiwan yang terdapat dalam gambar. | ||
PENGISIAN KURIKULUM | i. Ilmu: Pendidikan Moral Nilai: Kasih sayang, keberanian | |
ii. KBT: Verbal linguistik, visual ruang, kinestetik | ||
SISTEM BAHASA | Tatabahasa: Kata nama am | |
MEDIA | Seni kata lagu, gambar tunggal, kad perkataan dan lampiran | |
STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
AKTIVITI | PENGISIAN KURIKULUM | CATATAN |
Langkah 1 1. Guru memaparkan gambar tunggal pada papan tulis. 2. Murid diminta menamakan haiwan-haiwan yang terdapat dalam gambar tersebut dan membincangkan tentang haiwan tersebut. Contoh; -bunyi haiwan | Nilai: Kasih sayang Teknik Soal Jawab Teknik nyanyian | Lampiran 1 Gambar tunggal (carta gambar atau slaid powerpoint |
Langkah 2 1. Guru mempamerkan seni kata lagu ’Datuk Saya Ada Kebun’ dan membimbing murid membaca dan menyebut seni kata lagu tersebut. 2. Murid dibimbing oleh guru untuk menyanyikan lagu tersebut sambil melakukan aksi yang sesuai. 3. Murid menyanyikan lagu tersebut secara berkumpulan dan kelas. 4. Guru dan murid menyanyi beramai-ramai sambil melakukan aksi yang sesuai. | Lampiran 2 Seni kata lagu “Datuk Saya Ada Kebun’. |
AKTIVITI | PENGISIAN KURIKULUM | CATATAN |
Langkah 3 1. Sediakan 5 keping kad perkataan. (ayam, itik, kambing, burung, kucing ) 2. Pilih 5 orang murid secara rawak. Murid diminta melekatkan kad perkataan pada gambar yang sesuai pada Lampiran 1. 3. Kemudian murid diminta menyebut nama-nama haiwan dengan sebutan yang betul. 4. Murid yang melekatkan kad perkataan diminta bercerita tentang haiwan-haiwan yang telah disebut tadi. | KBT Kontekstual Nilai: Keberanian | Lampiran 3 -kad perkataan Lampiran 1 -kad gambar |
Langkah 4 1. Murid diminta menyanyikan semula lagu ” Datuk Saya Ada Kebun” dengan sebutan yang betul dan intonasi dan gaya dan sesuai sebagai penutup. | Lampiran 2 -seni kata lagu ’ Datu Saya Ada Kebun’. |
Lampiran 1
Kad Gambar
Datuk Saya Ada Kebun
Datuk saya ada kebun,
Iya iya o,
Di kebunnya ada ayam,
Iya iya o...
Kok, kok ni, dan kok kok tu,
Kok ni kok tu
Kok, kok, kok, kok, kok
Datuk saya ada kebun,
Iya iya o,
Di kebunnya ada itik,
Iya iya o...
Kuek, kuek ni dan kuek kuek tu,
Kuek ni kuek tu,
Kuek, kuek, kuek, kuek,
(Ulang untuk semua haiwan)
Irama lagu ’Pak Mamat Ada Kebun’
Lampiran 2
Seni Kata Lagu